NIEZGODA NA ŚMIERĆ
wtorek, stycznia 12, 2016
Prof.
LESZEK KOŁAKOWSKI:
Na czterech węgłach wspiera się ten dom, w którym,
patetycznie mówiąc, duch ludzki mieszka. A te cztery są:
ROZUM
BÓG
MIŁOŚĆ
ŚMIERĆ
Sklepieniem zaś domu jest CZAS, rzeczywistość
najpospolitsza w świecie i najbardziej tajemnicza. Od urodzenia czas wydaje się
nam realnością najzwyklejszą i najbardziej oswojoną. (Coś było i być przestało.
Coś było takie, a jest inne. Coś się stało wczoraj albo przed minutą i już
nigdy, nigdy nie może wrócić).
Jest zatem rzeczywistością najzwyklejszą, ale też
najbardziej przerażającą. Cztery byty wspomniane są sposobami naszymi uporania
z tym przerażeniem.
ROZUM ma nam służyć do tego, by wykrywać prawdy wieczne,
oporne na czas.
BÓG albo absolut jest tym bytem, który nie zna
przeszłości ani przyszłości, lecz wszystko zawiera w swoim „wiecznym teraz”.
MIŁOŚĆ, w intensywnym przeżyciu, także wyzbywa się
przeszłości i przyszłości, jest teraźniejszością skoncentrowaną i wyłączoną.
ŚMIERĆ jest końcem tej czasowości, w której byliśmy
zanurzeni w życiu naszym, i być może jak się domyślamy, wejściem w inną
czasowość, o której nic nie wiemy (prawie nic).
Wszystkie zatem wsporniki naszej myśli są narzędziami, za
pomocą których uwalniamy się od przerażającej rzeczywistości czasu, wszystkie
zdają się temu służyć, by czas prawdziwie oswoić.
Prof.
BARBARA SKARGA:
Umarły najczęściej pozostawia po swoje bycie i - co
ważniejsze - nadać mu sens.
I ta niezgoda na śmierć, niezgoda, dla której nawet ten,
kto niechętnie odnosi się do otaczającego świata, gotów jest pokonać tę
niechęć, otworzyć sobie trochę wspomnień u najbliższych, wspomnień
zacierających się szybko, choć w człowieku na ogół tkwi pragnienie przekazania
czegoś po sobie…
Chciałby w ten sposób przedłużyć to, co mu najbardziej
bliskie i własne, przekroczyć granice własnego świata, rozgrzeszyć je, aby
tylko wtopić coś z siebie w świat innych.
Jakby jednym ratunkiem przed unicestwieniem była
rezygnacja z zamknięcia osobniczości, oddanie tego, co w niej cenne,
pozostałym.
0 komentarze